Kvalitetssäkring och mätbarhet

För att uppnå god kvalitet och mätbarhet arbetar Ungdomsstödet med flera kompletterande komponenter. Några av dessa är följande:

Individbaserad systematisk uppföljning (ISU)
Genom löpande individuella uppföljningar och gruppsammanställd data bidrar ISU till kunskaper för verksamheten som används för analysering och kvalitetsutveckling. ISU stödjer organisationen att kunna uppnå nya SOLs intentioner med systematisk uppföljning.

Skattningar och effektutvärderingar
Skattningar sker löpande i syfte att följa klienten inom olika områden samt för att utvärdera insatsernas och stödets effekter. Utifrån samlad kunskap som skattningar kan bidra till kan insatserna och stödet anpassas för att uppnå bästa möjliga utfall för klienten.

Brukar-/klientundersökningar och feedback
Brukarundersökningar sker kontinuerligt som en del av Ungdomsstödets ISU-arbete. Dessa genomförs i syfte att kunna utveckla samt kvalitetssäkra inom organisationen utifrån de som nyttjar dess innehåll, och inkluderar även undersökningar gällande upplevelser av trygghet och förtroende kopplat till bland annat personal och boendemiljö.

För den som vidare är i kontakt med våra verksamheter på andra vis finns också möjlighet att lämna generell feedback via vår åsiktsblankett som går att finna här.

Egenkontroll
Egenkontroll utförs i flera led inom organisationens verksamheter. Exempel på områden där egenkontroll genomförs är: tidsrapportering, dokumentation och mötesavbokningar.

Metodhandledning och edukation
Månadsvis sker metodhandledning där genomgång av metoder aktualiseras. Löpande edukation och fortbildning i gällande metoder tillämpas inom organisationen.

Intern och extern handledning
Löpande sker såväl intern som extern handledning utav personalgruppen i syfte att stödja personalen i dess arbete och utveckling.